Земельні відносини в Україні регулюються Конституцією України та Земельним кодексом України, згідно з якими гарантується право власності на землю громадянам України, юридичним особам, територіальним громадам та державі. Усі громадяни та юридичні особи мають рівні права щодо володіння, користування та розпорядження землею.

У даній публікації роз’яснено процес отримання дозволу на виготовлення проекту землеустрою та питання законності надання такого дозволу одразу декільком особам.

Що таке проект землеустрою

Проект землеустрою – необхідна документація, яка розробляється для оформлення земельної ділянки у власність, оренду, а також у випадку зміни цільового призначення землі. Проект землеустрою складається з наступних документів:

  • пояснювальної записки, яка містить підстави проведення землеустрою, відомості про земельну ділянку, відомості з Державного земельного кадастру тощо;
  • перелік обмежень щодо використання даної ділянки;
  • кадастровий план, на якому вказані площа ділянки, її кадастровий номер, зовнішні межі тощо;
  • вимірювання та дослідження, які надають точну інформацію про ділянку (інженерно-геодезичні вишукування), в разі формування земельної ділянки;
  • розрахунки розміру втрат та збитків власників землі (у разі вилучення, викупу чи оренди земельної ділянки).

Хто надає дозвіл на виготовлення проекту відведення земельної ділянки

Щоб отримати земельну ділянку необхідно звернутися до місцевої чи районної ради, або до обласного управління Держгеокадастру. Громадяни мають право отримати земельну ділянку у володіння або користування без врахування місця їх проживання або реєстрації.

Для отримання дозволу необхідно надати:

  • копію документа, що посвідчує особу;
  • клопотання на отримання дозволу (в ньому необхідно зазначити розмір та цільове призначення ділянки);
  • графічні матеріали із зображенням місця розташування ділянки (ці дані надаються безкоштовно в органах місцевого самоврядування або на сайті Е-сервісів);
  • погодження колишнього землекористувача (за необхідністю);
  • відомості про освіту або досвід у сільськогосподарській практиці (у разі отримання ділянки для ведення фермерського господарства).

Перед поданням клопотання на отримання дозволу бажано з׳ясувати чи не входить дана земельна ділянка до переліку виставлених на земельні торги. Для цього необхідно перейти на сайт Держгеокадастру у розділ «Земельні торги», де зібрана вся актуальна інформація.

Орган місцевого самоврядування протягом місяця має надати відповідь про дозвіл на виготовлення проекту або обґрунтовану відмову. Якщо відповідь замовник так і не отримав,він може розпочинати розробку проекту, користуючись принципом, так званої, «мовчазної згоди». При отриманні відмови через неправильний пакет документів, можна подавати клопотання повторно. Якщо відмова була необґрунтована, громадянин має право звернутися до суду.

Подати заявку на отримання дозволу на виготовлення проектної документації можна онлайн, якщо обрана ділянка не належить громаді. Тоді необхідно зареєструватися на сайті Держгеокадастру, пройти авторизацію, з допомогою електронного підпису або через ID Bank, заповнити клопотання на отримання дозволу на розроблення документації із землеустрою, завантажити скрін графічного матеріалу з мапи Держгеокадастру, вказати особисті дані, зазначити цільове призначення ділянки та отримати номер реєстрації заяви. Протягом 30 днів в особистому кабінеті можна отримати рішення щодо клопотання.

Хто розробляє документацію із землеустрою

Право на розробку документації із землеустрою мають сертифіковані інженери-землевпорядники (як державні, так і приватні).

Орієнтовна вартість розробки документації із землеустрою в приватних компаніях від 3000 до 8000 грн., послуги державного інженера можуть вартувати менше, але це залежить від терміну виконання проекту та регіону.

Витративши час і кошти на розроблення проекту землеустрою, громадяни можуть виявити, що дозвіл на виготовлення проекту отримали не тільки вони.

Чи є законним надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою декільком особам?

Надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою не є гарантією того, що земельна ділянка буде передана у власність або користування замовника. Проектна документація лише надає інформацію про земельну ділянку, тому не має значення скільки замовників, одночасно, будуть її виготовляти.

Подання готового проекту землеустрою також не гарантує отримання земельної ділянки, тому що на етапі подальшого оформлення можуть виникнути, наприклад, перешкоди щодо спірності прав на неї тощо.

З одного боку, дії органів місцевого самоврядування можна розглядати як неправомірні, адже, надаючи різним особам дозволи на виготовлення проектів, вони перешкоджають законному праву отримати у власність або користування земельну ділянку, як мінімум, одній особі. З іншого боку, органи місцевого самоврядування не мають права безпідставно відмовляти громадянам у зверненні з клопотанням про отримання дозволу, а, після сплину 30 днів, не мають права не надати такий дозвіл, якщо вся документація була оформлена правильно. Те, що один дозвіл вже було надано, не є причиною законної відмови іншій особі.

Вся проблема в тому, що земельна ділянка, яка ще не перебуває у власності або оренді, не отримує статусу «відведеної», коли починається розробка проекту землеустрою. Саме через відсутність цього поняття і виникають подібні ситуації.

Отже, надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою декільком особам цілком законне. Пріоритет надання земельної ділянки тому, хто першим подав готовий проект землеустрою, також законом не визначено.